WĘGLOWODANY

Promocje

WĘGLOWODANY

Węglowodany to fundamentalne paliwo dla wszystkich komórek naszego ciała. W wyniku ich spalania wytwarzana jest potrzebna do życia i codziennej aktywności energia. Są one niezbędne dla zachowania wysokiej intensywności ćwiczeń, a po ich zakończeniu odgrywają pierwszoplanową rolę w procesie regeneracji organizmu. Uzupełnienie diety w szybkoprzysw...

Węglowodany to fundamentalne paliwo dla wszystkich komórek naszego ciała. W wyniku ich spalania wytwarzana jest potrzebna do życia i codziennej aktywności energia. Są one niezbędne dla zachowania wysokiej intensywności ćwiczeń, a po ich zakończeniu odgrywają pierwszoplanową rolę w procesie regeneracji organizmu. Uzupełnienie diety w szybkoprzyswajalne i skoncentrowane odżywki węglowodanowe usprawni uzyskanie trwałych postępów treningowych. Niezależnie od rodzaju uprawianej dyscypliny sportowej zaleca się ich stosowanie.

Więcej

WĘGLOWODANY 

na stronę
Pokazuje 1 - 27 z 43 elementów
Pokazuje 1 - 27 z 43 elementów

Węglowodany, ich wpływ na glikogen mięśniowy

Stosowanie odżywek węglowodanowych to jeden z najważniejszych warunków intensyfikacji wysiłków. Podczas treningu, zwłaszcza wyczerpującego, organizm bazuje głównie na substracie energetycznym jakim jest glukoza, która zgromadzona jest w mięśniach w postaci glikogenu. Wielkość zasobów glikogenu mięśniowego określa możliwości wysiłkowe. Jeżeli są one niewielkie, już w połowie treningu może się okazać, że zabraknie nam paliwa i trening będzie trzeba przerwać. A to właśnie realizacja założonych celów treningowych warunkuje osiąganie lepszych efektów naszego wysiłku.

Nadkompensacja powysiłkowa i węglowodany

Glikogen mięśniowy, w przypadku regularnych treningów, po których następuje optymalna regeneracja, podlega prawu nadkompensacji powysiłkowej. Nadkompesacja to w prostych słowach - „odbudowa z nadmiarem”. Dochodzi do niej w taki oto sposób: na każdym treningu, w zależności od intensywności, zasoby glikogenu w mięśniach są zużywane na potrzeby energetyki wysiłkowej. Zaraz po zakończeniu wysiłku organizm chce jak najszybciej odbudować zapasy glikogenu. I to nie tylko chce powrócić do pierwotnego stanu glikogenu sprzed wysiłku, ale pragnie odłożyć go więcej, by móc lepiej sprostać wymaganiom kolejnego treningu. Jest to naturalny proces, dzięki któremu odczuwamy progres efektów treningowych. Organizm, aby odbudować glikogen potrzebuje łatwo przyswajalnych węglowodanów, najlepiej w płynnej postaci, by zostały strawione najszybciej i jak najprędzej dotarły do mięśni w postaci właśnie glikogenu.

Rodzaje węglowodanów

Carbo. Najpopularniejszy suplement węglowodanowy, w zależności od producenta i składu, zawiera węglodowodany o różnym tempie uwalniania i przyswajania. Zazwyczaj są to głównie węglowodany o szybkim i średnim tempie uwalniania i wchłaniania. Najlepszą porą do stosowania odżywki Carbo jest początek i końcówka treningu. Wtedy suplement w szybki sposób odbuduje glikogen w mięśniach - co jest niezmiernie ważne przy robieniu masy mięśniowej.

Dextroza (Dekstroza). Jest to cukier prosty, który w bardzo szybki sposób podnosi poziom insuliny, tym samym natychmiastowo uzupełniając zapasy glikogenu. Ponadto nagły wyrzut insuliny powoduje szybszy transport kreatyny i składników odżywczych do mięśni. Badania naukowe dowodzą, że dołączenie dekstrozy do kreatyny, wzmacnia jej efektywność o 50%.

Izotoniki. Są to minerały wraz z szybko przyswajalnymi formami węglowodanów. Stosuje się je do natychmiastowego uzupełnienia strat wody i minerałów w organizmie, utraconych podczas intensywnego wysiłku fizycznego czy upału. Przeciwdziałają skurczom mięśniowym. Napój izotoniczny to napój o składzie zbliżonym do składu płynów ustrojowych człowieka. Dzięki temu niedobory są uzupełniane w trybie natychmiastowym. Izotoniki zalecane są w szczególności zawodnikom sportów wytrzymałościowych (kolarstwo, bieganie, piłka nożna itp.).

Vitargo. Powstaje w opatentowany sposób z przetworzonej kukurydzy woskowej. Dostarcza organizmowi węglowodany o przedłużonym czasie wchłaniania. Dzięki temu, energia jest uwalniana stopniowo, nie powodując nagłych wyrzutów insuliny, jak w przypadku Carbo. Dlatego Vitargo należy stosować przed i w trakcie treningu. Suplementacja odżywkami typu Vitargo sprzyja uzupełnianiu energii, bez ryzyka przyrostu tkanki tłuszczowej.

Maltodekstryny. Węglowodany złożone. Pozyskiwane są metodą enzymatycznej depolimeracji - dzięki temu są szybko przyswajalne i w łatwy sposób wchłaniane do organizmu. Są składnikiem dobrych odżywek typu Carbo. Od zwykłych cukrów odrożnia je duża masa cząsteczkowa, dzięki której maltodekstryny nie wykazują tendencji do zalegania w żołądku.

Żele energetyczne. Są tu suplementy zawierające węglowodany o szybkim czasie wchłaniania. Półpłynna forma produktu umożliwia bardzo łatwe dostarczenie energii podczas wysiłku fizycznego, bez konieczności popijania wodą. Polecane szczególnie do sportów wytrzymałościowych (bieganie, maraton, półmaraton, pływanie itp.).

Waxy Maize. Łatwo przyswajalne węglowodany o niskim indeksie glikemicznym pozyskane z woskowej skrobi kukurydzianej.