AMINOKWASY

Nowe produkty

Promocje

AMINOKWASY

Aminokwasy to bezdyskusyjna podstawa suplementacji niezależnie od uprawianej dyscypliny. Wiele osób stosuje je po prostu dlatego, że za każdym razem odczuwa ich korzystne działanie. Jedni odczuwają wzrost energii do ćwiczeń, drudzy, spotęgowanie wzrostu mięśni, inni zaś, doznają szybszej regeneracji. Wszyscy z nich mają rację, bo w zależności od...

Aminokwasy to bezdyskusyjna podstawa suplementacji niezależnie od uprawianej dyscypliny. Wiele osób stosuje je po prostu dlatego, że za każdym razem odczuwa ich korzystne działanie. Jedni odczuwają wzrost energii do ćwiczeń, drudzy, spotęgowanie wzrostu mięśni, inni zaś, doznają szybszej regeneracji. Wszyscy z nich mają rację, bo w zależności od ich postaci, dawki i czasu w jakim je przyjmujemy pełnią one różne funkcje.

Aminokwasy zwiększają efektywność treningu, pomagają wprowadzić organizm w stan anabolizmu. Suplementy aminokwasowe są przydatne zarówno w okresie budowy masy mięśniowej, redukcji tkanki tłuszczowej, są także niezwykle pomocne w sportach wydolnościowych. Nie pozwól, by Twoje struktury mięśniowe funkcjonowały w stanie zagrożenia, uzupełniając systematycznie poziom aminokwasów w organizmie.

Wyróżniamy wiele różnych aminokwasów i w gruncie rzeczy, większość z nich ma podobne do siebie działanie, aczkolwiek poprzez dokładne rozróżnienie i wyjaśnienie ich działania, będziemy w stanie dobrać odpowiedni dla siebie suplement w 100%.

Więcej

AMINOKWASY 

na stronę
Pokazuje 1 - 27 z 119 elementów
Pokazuje 1 - 27 z 119 elementów

Rodzaje aminokwasów

Aminokwasy możemy podzielić na wiele grup, ale najłatwiejszym schematem do ich zrozumienia będzie podział na proteogenne i nieproteogenne. Pierwsze z nich wchodzą w skład białek ustrojowych ludzkiego organizmu, zaś drugie nie budują białek ustrojowych, ale mogą odgrywać ważną funkcję w ciele człowieka, np. tauryna.

Aminokwasów wchodzących w skład białek ustrojowych człowieka jest 20 – 23.

Możemy sobie je porównać do cegiełek, jakie organizm będzie wykorzystywał w procesach syntezy białek, które spełniają szerokie spektrum funkcji w naszym organizmie.

Z aminokwasów zbudowane są mięśnie, aminokwasy wpływają na równowagę kwasowo – zasadową (odkwaszanie), odpowiadają za odporność organizmu.

Dodatkowo aminokwasy protegenne podzielono na grupy: aminokwasy niezbędne (esencjalne, egzogenne) - to 8 aminokwasów, których organizm nie potrafi samodzielnie syntetyzować, stąd ich źródłem musi być dieta lub suplementacja; aminokwasy względnie niezbędne (arginina, histydyna) – aminokwasy, które organizm produkuje, ale w niektórych okresach życia (np. ciężkiego wysiłku fizycznego, intensywnego rozwoju, zaburzonej regeneracji) produkcja własna okazuje się niewystarczająca i wymaga uzupełniania w diecie lub pod postacią suplementacji; zbędne (nieesencjonalne, endogenne) – pozostałe aminokwasy, które organizm może samodzielnie syntetyzować.

Podział aminokwasów w suplementach diety

Aminokwasy możemy podzielić również wg ich działania, i wtedy mówimy na nie: całodzienne lub wysiłkowe.

Całodzienne (np. Trec Aminomax 6800, Olimp Anabolic Amino, Scitec Amino 5600) to te zawierające pełne spektrum aminokwasów (z obowiązkową zawartością grupy niezbędnych). Warto je uwzględnić w codziennej suplementacji gdy zależy nam na zwiększeniu przyswajania białka, utrzymaniu dodatniego bilansu azotowego, który stanowi bazę do wystąpienia anabolizmu mięśniowego. Porcję tych aminokwasów możemy przyjmować nawet przed każdym posiłkiem, szczególnie gdy nie mieliśmy czasu zbilansować ich i obawiamy się, że nie dostarczymy wymaganej ilości białka do organizmu.

Wysiłkowe (np. Trec Glutamine High Speed, Iron Horse BCAA 2:1:1, Biotech EAA Zero itp.) to te, które najlepiej uwzględnić w suplementacji okołotreningowej. Są one wtedy najbardziej potrzebne, aby dodać nam energii, przyspieszyć regenerację czy zahamować katabolizm mięśniowy, wynikający z dużych obciążeń treningowych. Glutamina dodatkowo umożliwia syntezę innych aminokwasów z grupy endogennych. Jeżeli w organizmie nie będzie wystarczająco dużo glutaminy, organizm będzie rozkładał wszystkie aminokwasy (najwięcej będzie pochodziło z Twoich mięśni, co oznacza katabolizm), po to by uzyskać bezpieczny poziom tego aminokwasu.

Różnice pomiędzy odżywki białkowe a aminokwasy odżywki

Wiele osób błędnie traktuje odżywki białkowe i aminokwasowe jako tę samą grupę suplementów. Przeważnie wynika to z przekonania, że skoro białko zbudowane jest z aminokwasów to można je traktować wymiennie. Jednak białko oraz aminokwasy mają inne przeznaczenie i są inaczej traktowane przez nasz organizm. Najważniejszą różnicą jest wymóg trawienia, który występuje w przypadku odżywki białkowej, a aminokwasowej nie. Stąd też inny czas podania suplementów - aminokwasy spożywamy najlepiej bezpośrednio przed i po wysiłku, zaś białko ok. 30 minut po skończonym treningu. Białko przyswaja się dłużej od aminokwasów, aminokwasy ekspresowo przechodzą przez układ pokarmowy i są wchłanianie do krwiobiegu, skąd wraz z krwią są transportowane po całym organizmie, a białko np. serwatkowe potrzebuje około 30-minutowego trawienia. Trawienie odżywki białkowej to również wydatek energetyczny dla organizmu, który nie jest ponoszony w przypadku metabolizmu odżywek aminokwasowych. Nadmiar białka w diecie może zakwaszać, aminokwasy działają odwrotnie - potrafią odkwasić. Białko może uczulać, odżywki aminokwasy nie powodują alergii.